divendres, 16 de maig del 2014

Kampot, Kep i voltants

Teniem ganes de conèixer la ciutat de Kampot. El motiu és que hi ha opinions molt dispars sobre ella. Hi ha gent que l'ha fet servir de passada cap a altres destins i d'altra que han prolongat fins i tot l'estança doncs els hi ha encantat. I aquest últim ha estat el nostre cas.
La ciutat en si té poca cosa però com diu la Lonely Planet i ho compartim totalment, té un ambient sensual, un ritme pausat i, poc trànsit que la distingeix d'altres ciutats veïnes. Està situada al marge del riu kampot i té un passseig bonic. Es famosa pel cultiu de la seva pebre, molt apreciada. Abans de la guerra civil de Cambodja a cap restaurant de Paris faltava pebre de la provincia de Kampot, pero els jemeres rojos que només creien en el cultiu de l'arròs i no en el de les especies, van destruir totes les plantacions de pebre del país. Avui en dia es tornen a cultivar aquests poderosos i aromàtics grans de pebre. El centre de Kampot es recorre fàcilment i està ple d'edificis colonials francesos decadents que li donen un cert encant. I com a totes les ciutats cambodjanes, els principals atractius turistics es troben a les afores. Per això el més convenient és fer el recorregut en moto i així ho vam fer.

Al costat mateix de l'hotel vam contractar la moto per tot el dia per 5 dolars i vam anar a esmorzar al bar restaurant Epic Arts Cafe, aconsellat per la guia doncs està regentat per joves sords i discapacitats i els seus beneficis es destinen a financiar tallers d'art per a cambodjans amb discapacitat. Fantàstics esmorzars molt recomenable!

Fem una volta pel poble per situarnos, passem pel centre, veiem l'antic pont francès que va ser destruit durant la presa de poder dels jemeres i tornat a restaurar i també l'antic cinema.

I després ja ens dirigim a les afores per a veure un temple que està en una cova, el Phnom Chhnork. Però, de cop la moto s'atura en mig de la carretera! SOS!! Sense benzina, el marcador va al revés, marca ple i està ben buit!! Per sort s'apropa un cambdojà amabilissim com tots, i ens indica que a uns 300m hi ha una benzinera, aixi que a arrastrar la moto toca!! A la benzinera li posem un dolar però en Carlos ja no vol la moto, tot són pegues, diu que tampoc frena massa bé, aixi que tornem a canviar la moto! Cap problema, en triem una altre i endevant!! Ja ens assegurem que el marcador funcioni i freni bé del tot. Carai si que comencem bé el dia!!

Arribar al temple de Phnom Chhnork no es fàcil -beneït GPS-, un cop allà pagues un dolar per la visita i ple de nens s'ofereixen per fer d'improvisats guies, baixes unes escales i arribes a la cova on veus el petit temple i estalactites que diuen tenen forma d'elefants. El més graciós va ser trobarnos a un equip de la TV cambodjana filmant i cap turista com ve sent habitual, anem ben sols pels llocs. De cop ens demanen si ens poden filmar i dir la nostra impressió del lloc contestant unes preguntes, jejeje que bo, amb el meu desastrós anglès em sortit a la TV!!! Ens graven pujant escales, posant cares de sorpresa, iluminant amb la llanterna el sostre de la cova, repetint tomes...un xou! Va ser molt divertit, encara riem al recordar-ho!!!

Tot seguit continuem la ruta cap a Kep, la ciutat veïna on ja vam estar al seu moll per agafar la barca cap a la illa, però no la vam visitar. Abans d'arribar parem a repostar ja que està a uns 30km de Kampot. La meitat del cami en obres com ve sent habitual, el pais està en plena evolució, es construeix moltissim!

Kep -abans anomenada Kep-sur-Mer- és coneguda per les seves postes de sol i pel seu marisc, va ser fundada com a retiro colonial per l'elite francesa el 1908, era el seu centre vacacional. S'ha convertit en el desti vacacional mes solicitat de Cambodja. Avui encara s'hi troben villes luxoses d'abans de la guerra completament ennegrides, autèntiques reliquies, els jemeres van devastarles i els seus esquelets son el viu record d'un passat que va ser molt pròsper. Fem una volta pel seu passeig i localitzem un restaurant que duiem apuntat molt recomenat per dinar cranc, la seva especialitat, el Kimly restaurant, un dels més antics. I naturalment demanem cranc de Kep a la pebre de Kampot. Bonissim!!

Fem una volteta pels seus carrers, passseig maritim, platja amb els seus ja habituals 'merenderos', i ja després tornem a Kampot on continuem la visita.

Primer anem a prendre algo fresquet a un lloc molt xul.lo a la vora de riu, Natural bungalows, amb una terrassa fantàstica! Quin relax després de tanta moto i tanta pols...

Ja a última d'hora de la tarda i abans de tornar la moto ens apropem als ràpids d'aigua de Tek Chhouu, que son uns ràpids que al ser estació seca portaven molt poca aigua. I naturalment molt apreciats per la població local, envoltats de 'merenderos', requisit previ per fer una escapada jemer com deu mana!

Tornem la moto i la reservem pel dia següent. Soparet i a dormir. Demà més!